Prínos praktickej výučby predmetu sociálna komunikácia a psychologických disciplín pri formovaní profilu absolventov Ekonomickej fakulty Technickej univerzity v Košiciach

V rámci výučby psychologických disciplín realizovaných Katedrou ekonomických teórií so študentmi 5. ročníka každoročne realizujeme teoretickú a praktickú výučbu  predmetu Sociálna komunikácia, pričom tento modul výučby je zameraný na efektívnu komunikáciu. Študentov v rámci výučby psychologických disciplín vedieme k presvedčeniu, že jedným z predpokladov osobnostnej úspešnosti je autoreflexia, alebo reálne ponímanie, reálny obraz seba, resp. optimálny model seba, ktorý predstavuje kompatibilitu jasne sformulovaných cieľov, snáh a schopností, prezentovaných v reálnom ponímaní seba – čo vieme, čo dokážeme, nakoľko sme kreatívni v rovine flexibility, fluencie, originality, elaborácie, nakoľko vieme kultivovane komunikovať, vystupovať, prezentovať seba, zvládať záťažové situácie, riešiť problémy, a čo je zvlášť dôležité, ako dokážeme reálne sa vidieť aj očami iných. Študent, absolvent, budúci manažér, podnikateľ, vrcholový riadiaci pracovník, možno i budúci predstaviteľ, či reprezentant našej krajiny, každá z týchto pozícií v sebe snúbi určité očakávania zo strany spoločenského prostredia. Spoločenské prostredie  zvlášť kladie dôraz na implementáciu nonverbálnych a verbálnych komunikačných spôsobilosti, ktorým sa jedinec v priebehu svojho vývinu učí, aby v živote predstavovali určitú úroveň, ktorej sa chce priblížiť, alebo ju v plnej miere dosiahnuť.

V rámci predmetu Sociálna komunikácia a modulu Efektívna komunikácia, ktorý pozostáva: z rozvíjania a tréningu komunikatívnych schopností, realizácie verejného vystúpenia, a  následnej analýzy verbálnych a nonverbálnych prejavov vo vystúpení, ako aj zvládania problematiky zásad vedenia rozhovoru a komunikácie v rovine afiliácie, atraktivity, či originality si môžu študenti v praktickej rovine nadobudnuté poznatky overiť priamo na sebe – pred videokamerou. Študenti spracujú tému, ktorá ich v oblasti psychológie zaujíma, k zvolenej téme si po dvojiciach vypracujú oponentské posudky, ktoré sú zvyčajne podkladom pre otázky vyplývajúce zo zvolených tém.

Pred kamerou sa nám tak v krátkom čase predstaví študent nielen v úlohe prednášajúceho, ale aj študent v roli/pozícii oponenta. Na základe monológu a dialógu, v mnohých prípadoch aj efektívnej diskusie, sa študenti ocitli v situácii, ktorú sme mohli videokamerou zaznamenať, a potom následne analyzovať. Prostredníctvom videonahrávky študenti získali skúsenosť „ z pohľadu na seba „ a svojho spôsobu komunikácie v rovine verbálnej a  nonverbálnej. Pri analýze nahrávok sme poukázali na niektoré chyby, ktoré vyplývajú  z individuálnych osobitosti každého jedinca. Tie sa týkali najčastejšie nekontrolovaných pohybov v oblasti gestiky, mimiky, posturiky, olfaktoriky, coloretiky, emblémovosti a manierizmov, paralingvistiky – tempa reči, tónu, prízvuku, intonácie, váhavosti, pútavosti, presnosti reči, a tiež celkového imidžu, ktorý je v súčasnosti dôležitý z hľadiska posudzovania úrovne jedinca  a interpersonálneho hodnotenia.

V spätnej väzbe sme získali vzácnu informáciu, kde študenti veľmi pozitívne hodnotili možnosť vystúpenia pred kamerou, hodnotenie zo strany kolegov a odborné poradenstvo poskytované vyučujúcou. Zmysluplnosť tejto práce vidíme zvlášť v snahe a aktivite jedincov vystúpenie si zopakovať vyvarujúc sa chýb, ktoré boli postrehnuté v predchádzajúcom vystúpení a tiež v získaní reálneho pohľadu na seba, na svoje možnosti skvalitnenia vystúpenia, odbúrania trémy, v niektorých  prípadoch i na zmenu image, dôkazom čoho je aj post aktuálny záujem o prehranie videopások, ktoré archivujeme na našej katedre. Na základe analýzy niektorých videonahrávok sme nadobudli presvedčenie, že mnohí študenti ešte pred ukončením našej fakulty získali seriózne vedomosti a spôsobilosti v oblasti komunikácie a títo budúci inžinieri, už dnes prevyšujú niektorých  jedincov v praxi, ktorí takéto vedomosti, zručnosti a skúsenosti  počas svojho štúdia nemali možnosť získať.

Z 500 archivovaných vystúpení ponúkame niekoľko najnovších, ktoré sú z mnohých pohľadov inšpirujúce. Niektorí z našich absolventov dnes pracujú ako hovorcovia ministerstiev, bánk, firiem, hotelov, ako televízni moderátori v regionálnych i súkromných televíznych spoločnostiach, ako pracovníci konzulátov i ako pedagógovia na vysokých školách a reprezentujú zručnosti a poznatky, ktoré nadobudli odborným i sociálno-komunikačným vzdelaním na našej fakulte.

PhDr. Tatiana Soroková, PhD.

Niekoľko ukážok:

video 1, video 2, video 3, video 4, video 5

Prezentácie študentov:

prezentácia 1 – Fyzická a psychická záťaž vrcholového športovca

prezentácia 2 – Komplex menejcennosti v pracovnom prostredí

prezentácia 3 – Komunikácia v rovine slušného správania

prezentácia 4 – Reklama a jej vplyv na psychiku

video k prezentácii 4 – Bobika