NÁZOV PROJEKTU:
Cielené získavanie zručností a kompetentností na vysokých školách prostredníctvom mikrocertifikátov a európskych digitálnych kreditov (072TUKE-4/2024)
Vedúci projektu:
doc. Ing. Marianna Siničáková, PhD.
Doba riešenia:
2024- 2026
ANOTÁCIA PROJEKTU:
Hlavným cieľom projektu je pripraviť a spustiť pilotný cieľovo orientovaný kurz na báze tzv. mikrocertifikátov (micro-credentials) na podporu podnikateľských zručností, kompetentností a predpokladov študentov slovenských vysokých škôl. Kurz bude pripravovaný podľa aktuálne vznikajúceho európskeho prístupu podporujúceho zavádzanie mikrocertifikátov a v súlade so súčasnou stratégiou digitalizácie vzdelávania tak, aby bol kurz flexibilne uznateľný v Európskom priestore vysokoškolského vzdelávania a na trhu práce. Možnosť absolvovať kurz prezenčnou, online, či hybridnou formou v slovenskom alebo anglickom jazyku v rozsahu a zložení podľa vzdelávacích potrieb účastníka zabezpečí flexibilnú a inkluzívnu edukáciu založenú na interdisciplinárnom prístupe. K identifikácii vzdelávacích potrieb pomôže dotazníkový a experimentálny výskum na slovenských a zahraničných (partnerských) vysokých školách. Tento pilotný kurz má ambíciu slúžiť ako príklad dobrej praxe pre zavádzanie ďalších mikrocertifikátov na Slovensku, keďže sa mikrocertifikáty majú v najbližších rokoch stať strategickým prvkom zvyšovania kvality vzdelávania v Európe a sú v súlade so stratégiou internacionalizácie vysokých škôl.
NÁZOV PROJEKTU:
Vybudovanie multimediálnej učebne na podporu dištančných foriem vzdelávania v oblasti kľúčových kompetencií s dôrazom na podnikateľské zručnosti (KEGA 035TUKE-4/2012)
Vedúci projektu:
doc. Ing. Peter Kuzmišin, DrSc.
Riešiteľský tím:
doc. Ing. Edita FarkašováCSc., Ing. Gabriela Koľveková PhD., Ing. Daniela Petríková PhD., Ing. Oľga Nosaľová PhD., PhDr. Daniela Palaščáková PhD., PhDr. Tatiana Soroková PhD., Ing. Manuela Raisová PhD., RNDr. Alena Tartaľová PhD., Ing. Viera Kuzmišinová PhD.
Doba riešenia:
2012- 2014
ANOTÁCIA PROJEKTU:
Aktuálnou celospoločenskou požiadavkou v oblasti celoživotného vzdelávania, ktorá je komplexne vyjadrená v materiáloch Európskeho parlamentu a Rady EÚ o kľúčových kompetenciách, je „získanie základných psychologických, ekonomických a právnych vedomostí potrebných pre podnikateľskú činnosť, ktorá bude prínosom pre riešenie nezamestnanosti a tým aj ekonomického rastu“. Uvedená myšlienka je zároveň aj východiskovou ideou tohto projektu. Predkladaný projekt KEGA má svojou realizáciou prispieť k riešeniu nezamestnanosti (hlavne na východnom Slovensku), ktorej vážnosť v dôsledku hospodárskej krízy vzrástla. Problémom je, že nezamestnanosť sa začína výraznejšie dotýkať aj absolventov vysokých škôl, nakoľko znalosti a zručnosti získané absolvovaním vysokoškolského štúdia nie sú plne kompatibilné so štruktúrou dopytu na trhu práce a s kvalifikačnými požiadavkami zamestnávateľov, ktorí na tento problém akademickú sféru už dlhodobo upozorňujú aj prostredníctvom rôznych inštitúcií (napr. RUZ, SOPK, a pod.). Identifikovanou deficitnou oblasťou prípravy absolventov VŠ (hlavne neekonomického zamerania) sú podnikateľské kompetencie. Na základe tejto skutočnosti je cieľom projektu poskytnúť formou kombinovaného vzdelávania základné podnikateľské kompetencie (vedomosti, schopnosti i určité zručnosti) s využitím podpory IKT. Cieľovou skupinou sú absolventi minimálne 1. stupňa vysokoškolského štúdia neekonomických odborov – tak súčasní, ako aj minulí.